Het jaar 2020 was een turbulent jaar voor Nederlandse fabrikanten van voedingsmiddelen en dranken. Niet eerder kleurden zoveel economische parameters rood, maar tegelijkertijd was de impact kleiner dan aanvankelijk verwacht. Niettemin luidt de Nederlandse levensmiddelenindustrie de noodklok over de ontwikkelingen van een aantal belangrijke kostenposten. ‘Het competitieve vermogen van de bedrijven wordt daardoor op de proef gesteld’ aldus FNLI-directeur Cees-Jan Adema. Decisio stelde voor FNLI de jaarlijkse monitor ‘levensmiddelenindustrie’ op.
Daling toelevering aan horeca, stijging toelevering aan retail in het eerste coronajaar
Binnen de levensmiddelenindustrie ontstonden niettemin grote verschillen tussen de fabrikanten. Vooral bedrijven die het moeten hebben van de verkoop aan de horeca hebben een zwaar jaar achter de rug, terwijl fabrikanten die vooral aan supermarkten leveren juist een veel beter jaar hadden. Binnen de levensmiddelenindustrie, bestaande uit de voedingsmiddelen- en de drankensector, had vooral de drankensector het zwaar. Waar de voedingsmiddelensector de misgelopen afzet aan de horeca in het algemeen ruimschoots compenseerden door meer af te zetten aan retail, kon de drankensector dat niet.
Scherpe prijsontwikkelingen in energie en voedselgrondstoffen sinds 2020
Een doorkijk naar het lopende jaar 2021 leert dat zich inmiddels nieuwe, uitdagende marktomstandigheden aandienen. De monitor laat zien dat er sprake is van ongebruikelijk grote stijgingen van diverse kostencomponenten, van agrogrondstoffen tot verpakkingsmaterialen, transport en energie. Zo stegen de prijzen van voedselgrondstoffen tussen mei 2020 en augustus 2021 met 40 procent en namen de energieprijzen met 85 procent toe. Ook werden verpakkingsmaterialen als papier en plastic duurder in de loop van 2021: respectievelijk 6 en 12 procent. Dit verklaart waarom verschillende fabrikanten (Unilever, bierbrouwers) de afgelopen weken met berichten kwamen over prijsstijgingen.
Decisio monitor FNLI
Sinds 2010 verzorgt Decisio de monitor voor de FNLI. Vanaf de editie 2013 maakt een input-outputanalyse ook duidelijk wat het bredere belang is van levensmiddelenindustrie voor de Nederlandse economie. De monitor kunt u hier raadplegen.
Decisio voert regelmatig markt- en monitoringsstudies uit. Voor uiteenlopende sectoren of markten zoals de levensmiddelenindustrie, internationale organisaties en internationale werknemers. Zie hiervoor onder meer ook: Decisio en marktstudies.
Meer informatie over deze monitor?
Het persbericht van de FNLI over de uitkomsten van de monitor kunt u hier vinden.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.