Dit is een artikel uit MobiliteitsPlatform (Nummer 1, Jaargang 3), Klik hier voor een digitale versie van het magazine.
De fiets speelt een steeds belangrijkere rol in dagelijkse verplaatsingen door de ontwikkeling van snellere (elektrische) fietsen. De regio Alkmaar haakt in op deze trend: het heeft ambities om het fietsgebruik te promoten. De gemeenten in de regio Alkmaar en de provincie willen daarom investeren in de fietsinfrastructuur in en rondom Alkmaar. Royal HaskoningDHV en Decisio verkenden welke routes van het beoogde fietsnetwerk in de regio Alkmaar het kansrijkst zijn.
Hoe bepaal je als lokale overheid in welke routes je wilt investeren? Er spelen veel factoren mee. Hoeveel fietsers gaan gebruik maken van de route? Welke kosten zijn gemoeid bij het verbeteren of aanleggen van de route? Wat betekenen maatregelen voor bijvoorbeeld verkeersveiligheid, uitstoot en gezondheid? Royal HaskoningDHV en Decisio hielpen de Regio Alkmaar met het beantwoorden van deze vragen. Met het potentieonderzoek is in beeld gebracht welke doorfietsroutes in en rondom Alkmaar de meeste kans van slagen hebben.
Door het maken van een brede afweging kunnen de provincie en gemeenten goed onderbouwde keuze maken welke fietsroutes zij de meeste prioriteit geven. Om deze afweging te maken zijn 21 routes in en rondom Alkmaar beoordeeld op de volgende aspecten:
Om de routes met elkaar te kunnen vergelijken zijn de scores op de verschillende criteria uitgedrukt in indexcijfers. Door deze indexcijfers te wegen, ontstaat per route een totaalscore. Dit heeft voor beleidsmakers en bestuurders waardevolle beslisinformatie opgeleverd over de prioritering van aan te leggen en/of te verbeteren fietsroutes.
Deze methode pasten Royal HaskoningDHV en Decisio toe voor de regio Alkmaar. Het startpunt was daarbij een kaart uit de intentieverklaring die de gemeenten Uitgeest, Langedijk, Heiloo, Heerhugowaard, Castricum, Bergen, Alkmaar en de provincie Noord-Holland hebben getekend in 2020. Deze kaart bevatte een voorgesteld voorlopig routenetwerk. Van één route, de prioritaire route tussen Heerhugowaard en Uitgeest, stond al vast dat deze verder zou worden uitgewerkt tot een principeontwerp. Dit ontwerp hebben zij opgeleverd inclusief kostenraming. Van de overige 21 routes moest een prioritering worden gemaakt. Op basis van de methode hebben zij de routes beoordeeld en ingedeeld in drie categorieën:
Dit is een artikel uit MobiliteitsPlatform (Nummer 1, Jaargang 3), Klik hier voor een digitale versie van het magazine.
Nederland is een fietsland bij uitstek, maar dit is geen reden om tevreden achterover te leunen. Fietsen is namelijk een oplossing voor veel van de huidige maatschappelijke opgaven. Zo maakt de fiets woningbouw en bestaande steden leefbaar en bereikbaar, houdt het Nederlanders gezond, is een milieuvriendelijk vervoersmiddel en het scheelt het files op de weg en drukte in het OV. Tegen deze achtergrond is het Nationaal Toekomstbeeld Fiets (NTF) gelanceerd. In het NTF brengen Rijk en decentrale overheden gezamenlijk de potentie van de fiets in beeld. Een van de pijlers is fietsinfrastructuur (doorfietsroutes en fietsenstallingen). Om de fiets de beoogde, grotere rol te laten vervullen, is het zaak om het netwerk van hoofdroutes substantieel te verbeteren. De provincies en vervoerregio’s hebben voor het NTF geïnventariseerd hoe groot de opgave is om de fietsnetwerken te verbeteren: tot en met 2027 14.300 kilometers ter waarde van 6,6 miljard euro.
Met behulp van een potentieonderzoek, zoals voor de Regio Alkmaar, kunnen overheden een eerste stap maken in de prioritering van fietsroutes. Voor verdere onderbouwing van een fietsroute is het mogelijk om een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) op te stellen. Bijvoorbeeld bij een aanvraag van een financiële bijdrage uit het eerste structurele fietsprogramma binnen het MIRT. Om in aanmerking te komen voor een bijdrage uit dit fonds, is een MKBA vereist. Met onze ruime ervaring met fietsen, snelfietsroutes en MKBA’s kunnen wij u ondersteunen bij het strategisch onderbouwen van uw projectvoorstel.