Uitstel Amsterdamse Oostbrug leidt tot meerkosten voor het verensysteem

De gemeente Amsterdam moest grote investeringen in de stad prioriteren als gevolg van financiële tegenvallers door de coronajaren. Hieronder viel ook de planning van de Sprong over het IJ, waaronder de aanleg van de Oostbrug en Westbrug. Om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen over het uitstellen van deze bruggen, had het college van B&W gedetailleerde beslisinformatie nodig. Een deel van deze beslisinformatie leverde Decisio aan door onderzoek te doen naar de kosten en effecten van extra inzet van veerponten bij een latere realisatie van de Oostbrug.

Meerkosten verensysteem kan door uitstel oplopen tot ruim 70 miljoen euro

Het onderzoek bestaat uit een analyse van de kosten van het verensysteem en de mogelijke meerkosten bij uitstel of afstel van de bruggen. Hierin is gekeken naar de totale kosten van het verensysteem over de periode 2030 – 2040. Door de verwachte groei van het aantal passagiers en de bijbehorende inzet van extra veren stijgen de kosten steeds sneller bij verder uitstel. Uitstel van de Oostbrug met één jaar leidt tot meerkosten van €4 miljoen. Terwijl uitstel van vier jaar resulteert in totaal €28 miljoen aan meerkosten. Indien de Oostbrug niet voor 2041 wordt gerealiseerd, kunnen de meerkosten oplopen tot €71 miljoen.

Naast meerkosten leidt uitstel Oostbrug ook tot vermijdbare niet-financiële effecten

In tegenstelling tot de veerponten is een brug een vaste oeververbinding. Hiermee verbetert de bereikbaarheid (tijdwinst) en het reiscomfort voor passagiers (geen wachttijd voor de veren). Als de Oostbrug niet wordt gerealiseerd en het verensysteem moet groeien, verslechtert de verkeerssituatie bij aanleg- en opstapplekken door de toenemende drukte. Dit leidt ook tot extra wachttijden. Bovendien kan de veiligheid van het toch al drukke scheepvaartverkeer op het IJ in het geding komen bij inzet van extra veren.

De gemeente Amsterdam zet in op de Oostbrug

De bevindingen van het onderzoek onderstrepen het belang van tijdige besluitvorming en realisatie van infrastructuurprojecten om onnodige meerkosten te voorkomen. De gemeente Amsterdam geeft daarom prioriteit aan de komst van de Oostbrug. Op dit moment wil de gemeente starten met de bouw van de Oostbrug in 2031. 

Meer informatie?

Voor meer informatie en gedetailleerde analyses, raadpleeg het volledige eindrapport van Decisio.