Veel binnensteden met een historisch centrum, kampen met fietsparkeerproblemen. En extra stallingen kunnen kostbaar uitpakken. Dan maar de opbrengsten uit het autoparkeren daarvoor gebruiken?

Helaas is het niet zo simpel. Want fietsparkeren in binnensteden is in werkelijkheid meestal een behoorlijk complex probleem. Het scheelt nogal of je ruimte hebt om op straat te parkeren, of dat je aangewezen bent op inpandige parkeerplaatsen. En wat kun je doen met fietsparkeernormen? Vraag is ook welke kosten je precies toerekent aan het fietsparkeren. En de hamvraag: hoe financier je dit alles?

Dergelijke vragen vormde voor CROW-Fietsberaad in het kader van de Tour de Force aanleiding aan bureau Decisio te vragen om de kosten en financiering van fietsparkeren zo goed mogelijk in beeld te brengen. Het bureau nam daarvoor de situatie in vier steden met een historische binnenstad als vertrekpunt: Delft, Haarlem, Zwolle en Amersfoort.

Meer weten over dit onderzoek?

Het volledige bericht is te vinden op de website van CROW-Fietsberaad. Hier vind je ook de link om het rapport te raadplegen. Het onderzoek is uitgevoerd door Martijn Lelieveld, Kees van Ommeren, Renee van der West en Willem Goedhart. Voor vragen zijn zij bereikbaar via: 020-6700562.