Effecten stroomuitval en storm in Amsterdam

Stroomuitval in januari 2017 en de storm in januari 2018 leidden in Amsterdam tot respectievelijk 70 tot 100 duizend minder bezoekers. Dit blijkt uit een analyse van Decisio op basis van mobiele telefoondata.

Op 18 januari 2018 raasde een fikse storm over Nederland. Vanwege de extreme weersomstandigheden werd rond 11 uur ’s ochtends al het treinverkeer gestaakt. Een jaar eerder, op 17 januari 2017, had Amsterdam en omstreken te kampen met een omvangrijke stroomstoring. Die dag viel om 4 uur ’s nachts de stroom uit. Om 9 uur ’s ochtends was de stroomstoring voorbij, maar het treinverkeer bleef de hele dag last houden van de stroomuitval eerder die dag. Decisio onderzocht de effecten van de stroomuitval en de storm op het aantal bezoekers van Amsterdam.

Minder reizigers naar Amsterdam

Door de stroomuitval op 17 januari 2017 konden zo’n 70 duizend bezoekers Amsterdam niet bereiken. Het effect van de storm op 18 januari 2018 was groter. Door het gestaakte treinverkeer en het feit dat automobilisten werd ontraden de weg op te gaan bleven zo’n 100 duizend bezoekers weg uit Amsterdam.

Vooral treinreizigers getroffen, en stapten in de auto

Vooral treinreizigers werden getroffen door beide storingen. De stroomuitval in 2017 leidde tot 55 duizend treinreizigers naar Amsterdam. Tijdens de stormstoring in 2018 waren dit er zelfs 170 duizend. Een deel van hen zocht een alternatief en stapte over op auto. Hierdoor nam het aantal autoritten tijdens beide verstoringen juist toe: respectievelijk 20 en 55 duizend treinreizigers naar Amsterdam stapten in de auto. Degenen die een alternatief zochten waren daardoor fors langer onderweg om Amsterdam te bereiken. Tijdens de stroomuitval waren reizigers van en naar Amsterdam zo’n 50 duizend uur langer onderweg dan normaal. Daarnaast veroorzaakten zij extra vertraging op de weg voor reizigers met een bestemming anders dan Amsterdam.    

Decisio: mobiliteits- en bezoekersanalyses

Decisio verricht regelmatig mobiliteits- en bezoekersanalyses op basis van mobiele telefoondata van Mezuro. Bijvoorbeeld voor het inzicht in evenementenbezoek, het bezoek aan binnensteden of het bezoek/gebruik van natuurgebieden (zoals het kustgebied). Op grond van de mobiele telefoondata verkrijgt Decisio inzicht in onder meer het aantal bezoekers, waar deze bezoekers vandaan komen, hoe vaak bezoekers het gebied bezoeken, hoe lang zij verblijven en hoe lang ze onderweg zijn.

Meer weten?

Klik hier voor de volledige analyse van de stroomuitval in januari 2017 en de effecten van de storm in januari 2018. Voor vragen kunt u ook contact opnemen met Sylvia Bleker (s.bleker[at]decisio.nl) of Menno de Pater (m.depater[at]decisio.nl). Telefonisch zijn zij te bereiken via 020-6700562.