Impact btw-verhoging op de hotelsector

Decisio en CELTH onderzochten de impact van de beoogde btw-verhoging van 9 naar 21 procent op de hotelsector. Vooral hotels in de grensregio’s en hotels met weinig zakelijke gasten ondervinden grote impact. Ook is het de vraag of deze maatregel bijdraagt aan een eenvoudiger belastingsysteem.

Btw-verhoging levert minder op dan geschat

De btw-verhoging levert het Rijk naar verwachting minder op dan begroot. Waar het Rijk uitging van naar schatting 364 miljoen euro aan belastingopbrengsten vanuit de hotelbranche door de btw-verhoging, blijft dit in onze analyse beperkt tot circa 250 miljoen euro. Dit verschil komt vooral doordat:

  • De btw-verhoging alleen van toepassing is op het deel kamerprijs en niet op de overige inkomsten van het hotel
  • Zakelijke gasten hun btw terugvorderen
  • De winstbelasting afneemt, doordat marges van hotels dalen

Tegenover deze opbrengsten voor de schatkist, staat een omzetdaling van 400 miljoen euro voor het Nederlandse bedrijfsleven. Toeristen zullen minder overnachten, geven daardoor ook minder uit buiten het hotel en marges van hotels dalen. De verwachting is dat buitenlandse toeristen jaarlijks 100 miljoen euro minder in Nederland gaan besteden door de btw-verhoging.

Grensregio’s en minder luxe hotels worden harder geraakt

Als hotels niet in hun kosten snijden, is de verwachting dat de winsten van hotels gemiddeld met 35 procent dalen. Er zijn grote verschillen in impacts van de btw-verhoging, afhankelijk van het hotelsegment, regio en samenstelling van gasten. Voor hotels in het hogere segment met veel zakelijke gasten verwachten we een kleine impact: hun gasten kunnen de btw terugvragen. We verwachten vooral een grote impact voor hotels zonder (of met een beperkt aandeel) zakelijke gasten in het lagere segment. Hun marges zijn kleiner en hun gasten prijsgevoeliger. In de grensregio’s komt daar de concurrentie van buurlanden nog bij: het huidige btw-tarief van 9% ligt al boven dat van België en Duitsland (6% en 7%). Met een tarief van 21% worden de verschillen nog groter. Een daling van de winstmarge van 80% voor hotels in het goedkopere segment is daarmee niet uit te sluiten. Daarmee komen de levensvatbaarheid en de lokaal regionale functies die een hotel kan vervullen onder druk te staan.

Draagt de btw-verhoging bij aan een eenvoudiger belastingstelsel?

De beoogde btw-verhoging leidt tot minder inkomsten voor de schatkist dan verwacht. Hotels hebben daarnaast nog mogelijkheden om de negatieve impact op hun prijzen en omzet te beperken (en de inkomsten voor de schatkist te verkleinen). Door te spelen met prijzen voor ontbijt, diner, arrangementen en services die nog wel in het lage btw-tarief vallen, kunnen ze hun kamerprijzen mogelijk lager houden. De grens tussen wat wel en niet acceptabel is, maakt de controle door de belastingdienst en de btw-aangifte voor de ondernemer complexer.

Meer weten?

Zie hier het gehele rapport: ‘Effecten verhoging btw-tarief voor de hotelsector‘. En berichtgeving van KHN en CELTH.