De provincie Gelderland beschikt, net als veel andere regio’s in Nederland, over gebrekkige fietsdata. Met de GSM data van onze partner Mezuro/Vodafone kunnen we het inzicht in het verplaatsingsgedrag van fietsers vergroten. Decisio bracht met een pilotproject met GSM data fietsstromen bij Ede in kaart.
Pilot: toepassingsmogelijkheden onderzoeken
Doel van de pilot was om de toepassingsmogelijkheden en de betrouwbaarheid van de mobiele telefoondata te onderzoeken. Daarvoor is de Food Valley (Valleiregio) als pilotgebied gekozen. In twee workshops is nauw samengewerkt met de begeleidingsgroep waarin verschillende afdelingen van de provincie Gelderland vertegenwoordigd waren.
Gemiddeld aantal fietsverplaatsingen per weekdag naar Ede o.b.v. GSM data en verkeersmodel
Combineren van databronnen
Door de GSM data met tal van andere databronnen te vergelijken hebben we geconcludeerd dat de verschillende databronnen over het algemeen consistent zijn. Door verschillende meetmomenten en definities komen de absolute aantallen niet altijd overeen, maar de verhoudingen zijn vaak goed vergelijkbaar en de verschillen logisch verklaarbaar. Een belangrijke conclusie is dat alle onderzochte databronnen verschillend zijn en dus voor verschillende toepassingen meer of minder geschikt.
GSM data brengt werkelijke verplaatsingen in beeld
De GSM data heeft het voordeel dat er werkelijke verplaatsingen worden gemeten in plaats van aantallen gebaseerd op een rekenmodel of statische gegevens. De verplaatsingsstromen uit de mobiele telefoondata zijn plausibel. Een aandachtspunt bij de toepassingsmogelijkheden van de herkomst/bestemming matrices uit de GSM data is dat er sprake is van een onderschatting op de korte afstanden (binnen woonplaatsen in de valleiregio). Dit geldt in mindere mate voor de dagelijkse woon-werk of woon-school relaties. Dit maakt deze data minder geschikt voor toepassingen op het niveau van bijvoorbeeld individuele winkelcentra die dicht bij elkaar liggen. De Mezuro data is daarentegen goed bruikbaar bij vraagstukken waar het daadwerkelijke in plaats van het verwachte of berekende aantal verplaatsingen van belang is, zoals behoeftebepaling voor nieuwe fietsroutes over grotere afstand. De data is ook geschikt om de (ontwikkeling van) verplaatsingsstromen te monitoren gedurende de dag, week, maand of verschillende jaren. Ten slotte is de GSM data voor niet-mobiliteitsgerelateerde toepassingen bruikbaar. Bijvoorbeeld voor analyses over het gedrag van bewoners en bezoekers in winkelgebieden, toerisme en de aantrekkelijkheid van steden of het meten van bezoekersaantallen bij evenementen.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.